Vad är propaganda?

 

Propaganda är en mer eller mindre systematiskt bedriven verksamhet som syftar till att med hjälp av språk, bilder, eller andra symboler påverka människors åsikter, värderingar eller handlingar i en bestämd riktning (Statens medieråd)

 

Hur förhåller sig min GIF till propaganda?

 

Min GIF riktar sig till alla människor och syftar till att informera människor om kopplingen mellan klimatförändringar och konflikter. Den menar att detta är ett problem som utspelar sig i nutid och att vi redan nu kan spåra klimatets påverkan på mänskligt agerande och hur det i sin tur ger politiska konsekvenser. Den vill också att människor ska förstå att deras val och livsstil är en del utav denna problematik. Min GIF vill att människor agerar genom att ändra sin livsstil men den specificerar 
inte hur.

 

För att förstå budskapet i min GIF behöver man ha förkunskaper om kriget i Syrien, klimatförändringar och dessutom förstå vilka sociala, politiska och ekonomiska effekter som klimatförändringar kan ge upphov till.  

 

Det finns forskning som pekar mot att dessa effekter redan har börjat att synas i vår omvärld. Craig Welch skriver för National geograpic om hur klimatförändringar var en möjlig faktor till varför kriget i Syrien uppstod. Han skriver" A severe drought, worsened by a warming climate, drove Syrian farmers to abandon their crops and flock to cities, helping trigger a civil war that has killed hundreds of thousands of people, according to a new study published Monday " (se länk https://news.nationalgeographic.com/news/2015/03/150302-syria-war-climate-change-drought/). 

 

Syriens historia kan förenklat förklaras genom att landet från början var en del av det Osmanska riket och som sedan delades upp och styrdes av Frankrike år 1946.  År 1958 ingick Syrien i den förenade arabrepubliken. Diktatorn Hafez Al-assad styr landet från 1961 och hans son Bashar Al-Assad tar över efter faderns död år 2000. Efter 11 september, 2001 förklarar USA krig mot Syriens grannland, Irak. Bashars missnöjda uttalande angående USA intagande i Irak bidrar till att Syrien drabbas av ekonomiska sanktioner. Inbördeskriget i Syrien startar år 2011 och som ovan nämnt är miljöförändringar en möjlig faktor till varför den syriska revolutionen uppstod men kriget behöver förstås utifrån fler aspekter och framförallt ses som en del av den arabiska våren, där inbördeskriget i Syrien bara är en del av en mycket större rörelse. Läget i Syrien försämras ytterligare när IS anländer år 2013 vilket leder till flyganfall och en enorm flyktingkris. 

 

Min proganda utnyttjar och anspelar på en ikon som blev stor inom massmedia. The New York Times skriver "The boy, Omran Daqneesh, came to symbolize the plight of civilians besieged by government forces in eastern Aleppo when his family’s home was bombed in August and local activists shared photos and video of the frightened Omran on social media". 

 

Jag har tagit bilden av Omran och satt in den i ett annat sammanhang, där bakgrunden har bytts ut mot en bild av glaciärer som smälter. Jag placerade bilden av pojken på ett flytande isflak som i animationen smälter och blir mindre. Den typen utav bild förknippas ofta med isbjörnars försämrade livsvillkor till följd av klimatförändringar. Det jag har försökt att göra är att visa på hur isbjörnars försämrade livsvillkor kan jämföras med människors försämrade livsvillkor när klimatet förändras. Texten i min GIF ska förstärka detta budskap och dessutom få mottagaren att känns sig utpekad och skyldig. You have helped spark the war in Syria. Climate change is causing violence and it will get worse. You need to change your lifestyle.

Jag har använt mig av vanliga propagandastrategier då jag har förenklat sambandet mellan krig och klimatförändringar, vinklat information för att skapa känslor och tagit delar av ett forskningsresultat och uteslutit andra väsentliga delar och därmed till viss del ljugit.

Statens medieråd menar att dessa är vanliga strategier för propaganda. Andra strategier är att spela på känslor, attackera motståndaren, tilltala en viss målgrupp, repetera en idé, föreställning eller budskap. 

 

Var går gränsen mellan information, reklam och propaganda? 

Gränsen mellan propaganda och reklam kan i många fall vara hårfin men min GIF anser jag endast kan förstås som propaganda. Det eftersom den inte uppmanar till konsumtion utan snarare det motsatta. Den vill propagera för en viss klimatsmart livsstil men den specificerar inte hur den livsstilen ska se ut, och den vill informera om klimatförändringars påverkan på mänskligt beteende. Den vill sälja en idé om att alla människor inklusive oss själva bär ansvar till klimatförändringar genom att vi har levt en viss ohållbar livsstil som medfört konsekvenser för klimatet. En av dessa konsekvenser är anses vara kriget i Syrien och bilden anklagar och skuldbelägger människor för uppkomsten av detta krig. Min GIF vill sälja den föreställningen genom att utnyttja och vinkla information.

Information blir enligt mig bara ett redskap för att förmedla ett visst budskap. Information kan förmedlas på ett sakligt sätt i syfte att just informera mottagaren där flera olika perspektiv lyfts fram och ställs mot varandra men i reklam och propaganda vill avsändaren inte förmedla saklig information utan vill bara att mottagaren ska förstå informationen utifrån sitt egna perspektiv. Information ska sälja det perspektivet, den föreställningen eller den produkten. I propaganda använd information i syfte att påverka genom att driva en viss agenda, föra fram åsikter, ideologier och värderingar. 

Hur förhåller sig min GIF till temat miljö? 

Min GIF tar upp temat miljö genom att belysa hur klimatförändringars redan nu skapar våld, korruption, och andra politiska förändringar och att detta kommer att eskalera i framtiden. Den vill att människor ska förstå att klimatets påverkningar inte är något som kommer märkas i en okänd framtid utan att den redan är märkbar. Den vill uppmärksamma alla människor om att deras livsstil beror på samhälleliga strukturer såsom kapitalism och att människor ska börja se sin egen del av detta problem och framförallt att människor bör agera och sätta krav. Kanske finns det bättre sätt att formulera texten på för att få människor att agera och inte bara reagera?  

Är min GIF propaganda eller democratic surround? 

 If propaganda was a system of messages sent down from above and aimed at shattering the psyche, then the system that Mead and Bateson sought was the opposite. ....... In Mead´s view, and in Bateson´s, Political leaders and scientist need to focus on  a direction for the change rather than on writing a recipe for specific changes. Second, leaders needed to focus on transforming the perceptual capacities of citizens. ...They need to teach people how to "learn to learn". And that in turn meant reshaping communication (Fred Turner, The democratic Surround, s 65-67). 

Min GIF riktar sig till alla människor och syftar till att informera människor om kopplingen mellan klimatförändringar och konflikter. Den menar att detta är ett problem som utspelar sig i nutid och att vi redan nu kan spåra klimatets påverkan på mänskligt agerande och hur det i sin tur ger politiska konsekvenser. Den vill också att människor ska agera genom sin livsstil. Men är detta ett meddelande som kommer ovanifrån och som vill splittra mottagarens psyke eller vill den "bara" att mottagaren ska få syn på ett problem och att mottagaren ska ställa sig kritisk till om detta är ett problem och hur denne själv tycker att det problemet ska lösas? 

 

Propaganda GIF

Allmänt Kommentera
 

 

Vad är propaganda?

 

Propaganda är en mer eller mindre systematiskt bedriven verksamhet som syftar till att med hjälp av språk, bilder, eller andra symboler påverka människors åsikter, värderingar eller handlingar i en bestämd riktning (Statens medieråd)

 

Hur förhåller sig min GIF till propaganda?

 

Min GIF riktar sig till alla människor och syftar till att informera människor om kopplingen mellan klimatförändringar och konflikter. Den menar att detta är ett problem som utspelar sig i nutid och att vi redan nu kan spåra klimatets påverkan på mänskligt agerande och hur det i sin tur ger politiska konsekvenser. Den vill också att människor ska förstå att deras val och livsstil är en del utav denna problematik. Min GIF vill att människor agerar genom att ändra sin livsstil men den specificerar 
inte hur.

 

För att förstå budskapet i min GIF behöver man ha förkunskaper om kriget i Syrien, klimatförändringar och dessutom förstå vilka sociala, politiska och ekonomiska effekter som klimatförändringar kan ge upphov till.  

 

Det finns forskning som pekar mot att dessa effekter redan har börjat att synas i vår omvärld. Craig Welch skriver för National geograpic om hur klimatförändringar var en möjlig faktor till varför kriget i Syrien uppstod. Han skriver" A severe drought, worsened by a warming climate, drove Syrian farmers to abandon their crops and flock to cities, helping trigger a civil war that has killed hundreds of thousands of people, according to a new study published Monday " (se länk https://news.nationalgeographic.com/news/2015/03/150302-syria-war-climate-change-drought/). 

 

Syriens historia kan förenklat förklaras genom att landet från början var en del av det Osmanska riket och som sedan delades upp och styrdes av Frankrike år 1946.  År 1958 ingick Syrien i den förenade arabrepubliken. Diktatorn Hafez Al-assad styr landet från 1961 och hans son Bashar Al-Assad tar över efter faderns död år 2000. Efter 11 september, 2001 förklarar USA krig mot Syriens grannland, Irak. Bashars missnöjda uttalande angående USA intagande i Irak bidrar till att Syrien drabbas av ekonomiska sanktioner. Inbördeskriget i Syrien startar år 2011 och som ovan nämnt är miljöförändringar en möjlig faktor till varför den syriska revolutionen uppstod men kriget behöver förstås utifrån fler aspekter och framförallt ses som en del av den arabiska våren, där inbördeskriget i Syrien bara är en del av en mycket större rörelse. Läget i Syrien försämras ytterligare när IS anländer år 2013 vilket leder till flyganfall och en enorm flyktingkris. 

 

Min proganda utnyttjar och anspelar på en ikon som blev stor inom massmedia. The New York Times skriver "The boy, Omran Daqneesh, came to symbolize the plight of civilians besieged by government forces in eastern Aleppo when his family’s home was bombed in August and local activists shared photos and video of the frightened Omran on social media". 

 

Jag har tagit bilden av Omran och satt in den i ett annat sammanhang, där bakgrunden har bytts ut mot en bild av glaciärer som smälter. Jag placerade bilden av pojken på ett flytande isflak som i animationen smälter och blir mindre. Den typen utav bild förknippas ofta med isbjörnars försämrade livsvillkor till följd av klimatförändringar. Det jag har försökt att göra är att visa på hur isbjörnars försämrade livsvillkor kan jämföras med människors försämrade livsvillkor när klimatet förändras. Texten i min GIF ska förstärka detta budskap och dessutom få mottagaren att känns sig utpekad och skyldig. You have helped spark the war in Syria. Climate change is causing violence and it will get worse. You need to change your lifestyle.

Jag har använt mig av vanliga propagandastrategier då jag har förenklat sambandet mellan krig och klimatförändringar, vinklat information för att skapa känslor och tagit delar av ett forskningsresultat och uteslutit andra väsentliga delar och därmed till viss del ljugit.

Statens medieråd menar att dessa är vanliga strategier för propaganda. Andra strategier är att spela på känslor, attackera motståndaren, tilltala en viss målgrupp, repetera en idé, föreställning eller budskap. 

 

Var går gränsen mellan information, reklam och propaganda? 

Gränsen mellan propaganda och reklam kan i många fall vara hårfin men min GIF anser jag endast kan förstås som propaganda. Det eftersom den inte uppmanar till konsumtion utan snarare det motsatta. Den vill propagera för en viss klimatsmart livsstil men den specificerar inte hur den livsstilen ska se ut, och den vill informera om klimatförändringars påverkan på mänskligt beteende. Den vill sälja en idé om att alla människor inklusive oss själva bär ansvar till klimatförändringar genom att vi har levt en viss ohållbar livsstil som medfört konsekvenser för klimatet. En av dessa konsekvenser är anses vara kriget i Syrien och bilden anklagar och skuldbelägger människor för uppkomsten av detta krig. Min GIF vill sälja den föreställningen genom att utnyttja och vinkla information.

Information blir enligt mig bara ett redskap för att förmedla ett visst budskap. Information kan förmedlas på ett sakligt sätt i syfte att just informera mottagaren där flera olika perspektiv lyfts fram och ställs mot varandra men i reklam och propaganda vill avsändaren inte förmedla saklig information utan vill bara att mottagaren ska förstå informationen utifrån sitt egna perspektiv. Information ska sälja det perspektivet, den föreställningen eller den produkten. I propaganda använd information i syfte att påverka genom att driva en viss agenda, föra fram åsikter, ideologier och värderingar. 

Hur förhåller sig min GIF till temat miljö? 

Min GIF tar upp temat miljö genom att belysa hur klimatförändringars redan nu skapar våld, korruption, och andra politiska förändringar och att detta kommer att eskalera i framtiden. Den vill att människor ska förstå att klimatets påverkningar inte är något som kommer märkas i en okänd framtid utan att den redan är märkbar. Den vill uppmärksamma alla människor om att deras livsstil beror på samhälleliga strukturer såsom kapitalism och att människor ska börja se sin egen del av detta problem och framförallt att människor bör agera och sätta krav. Kanske finns det bättre sätt att formulera texten på för att få människor att agera och inte bara reagera?  

Är min GIF propaganda eller democratic surround? 

 If propaganda was a system of messages sent down from above and aimed at shattering the psyche, then the system that Mead and Bateson sought was the opposite. ....... In Mead´s view, and in Bateson´s, Political leaders and scientist need to focus on  a direction for the change rather than on writing a recipe for specific changes. Second, leaders needed to focus on transforming the perceptual capacities of citizens. ...They need to teach people how to "learn to learn". And that in turn meant reshaping communication (Fred Turner, The democratic Surround, s 65-67). 

Min GIF riktar sig till alla människor och syftar till att informera människor om kopplingen mellan klimatförändringar och konflikter. Den menar att detta är ett problem som utspelar sig i nutid och att vi redan nu kan spåra klimatets påverkan på mänskligt agerande och hur det i sin tur ger politiska konsekvenser. Den vill också att människor ska agera genom sin livsstil. Men är detta ett meddelande som kommer ovanifrån och som vill splittra mottagarens psyke eller vill den "bara" att mottagaren ska få syn på ett problem och att mottagaren ska ställa sig kritisk till om detta är ett problem och hur denne själv tycker att det problemet ska lösas?